Kungliga Djurgårdens samarbete prisas internationellt och har utsetts till vinnare av 2025 Place Brand Impact Story Awards. Det är en prestigefylld utmärkelse. Det lyfter fram varumärken som inte bara representerar en plats, utan också aktivt driver dess utveckling i en hållbar riktning. Bakom priset står The Place Brand Observer (TPBO), en ledande global kunskapshubb inom place branding. Destinationer världen över konkurrerar om priset som syftar till att samla och sprida insikter om bästa praxis från de främsta aktörerna.
Jury lyfter kraften i samarbete
Place Brand Impact Story Awards juryn består av 15 experter från Europa, Asien och Nordamerika. I sin motivering lyfter de särskilt kraften i det starka samarbetet på Djurgården.
”Det här är en imponerande berättelse om samarbete. Att samla 62 attraktioner för att gemensamt lyfta och förmedla sina kärnvärden inom fyra avgörande fokusområden. Om någon någonsin har behövt bevis på att helheten är större än summan av delarna, så är Djurgården svaret.”
– Djurgårdens resa mot en mer hållbar framtid startade redan 2016. Då beslutade vi att välja samverkan framför konkurrens och gjorde långsiktig hållbar utveckling till kärnan i våra värderingar. Sedan dess har vi samarbetat för att utveckla vår destination där hållbarhet, underhållning, kultur, natur och innovation går hand i hand. Därför känns det fantastiskt att det vi gör inspirerar världen över, säger Camilla Zedendahl, vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter som driver det breda samarbetet inom destinationen.
Internationellt startfält
Utmärkelsen är en hyllning till alla de initiativ världen över som genom samverkan, hållbarhet och storytelling är med och skapar framtidens destinationer.
Övriga finalister 2025:
Little Tasmanian, (Australien) – finalist och vinnare av kategorin originalitet.
Barnet Zero (Storbritannien), Limerick (Irland), Durham Region (Kanada) – finalister.
Priset delades ut vid PLACE x Nordic 2025 i Uppsala i mitten av maj. Där deltog Kungliga Djurgårdens Intressenters vd Camilla Zedendahl i en paneldiskussion där hon fick berätta om Djurgårdens arbete tillsammans med övriga finalister.
Läs mer i Place Brand Observers Year Book


Utmärkelsen belyser hur väl etablerat och genomgripande samarbetet som Kungliga Djurgårdens intressenter och dess medlemmar är. Genom att välja samverkan framför konkurrens och sätta långsiktig hållbar utveckling till kärnan i en gemensamma strategi skapas möjlighet att tillsammans arbeta för en hållbar destination. (17.17)