1129

Djurgårdens aktörer bakom egen kollektivtrafik

– Med visionen om ett bilfritt Djurgården testkörde Djurgårdsaktörer egen färjelinje och bjöd på resan

Med en tydlig vision om ett bilfritt Djurgården gick sju aktörer på Djurgården samman för att visa att tillgängligheten till Skandinaviens främsta besöksmål behöver förbättras. Hur? De finansierade och testkörde en egen färjelinje som trafikerade vattnet mellan Nybroplan och Allmänna gränd på Djurgården under en sommarmånad. Resultatet pekade på att behovet var reellt.

Fler båtturer i öarnas stad för ett bilfritt Djurgården

Stockholmare och besökare i staden kunde under perioden 28 juni till 28 juli 2019 åka gratisfärjan sträckan Nybroplan – Allmänna gränd på Djurgården fyra gånger per timme i båda riktningar, helt utan kostnad för resenärerna.
– Tillgängligheten till Djurgården behöver förbättras, framför allt under högsäsong. Stockholm är öarnas stad och här finns gott om plats för mer båttrafik. Genom initiativet med en gratisbåt uppmärksammades just detta och samtidigt bjöds besökare på en smidig och vacker resa till Djurgården. Över en miljon gäster söker sig normalt under juli månad till Djurgården för att besöka de stora attraktionerna Gröna Lund, ABBA The Museum, Liljevalchs, Vasamuseet, Skansen och Stromma för att nämna några. Samtidigt förväntas lika många besöka ön för rekreation eller för besök på ett eller flera av övriga attraktioner. Det är högsäsong i ordets rätta bemärkelse och det är också under just denna period som de befintliga transportmedlen till Djurgården når sitt kapacitetstak.

Med vision om ett bilfritt Djurgården

– Här på Djurgården samarbetar vi runt hållbarhet och har en vision om ett bilfritt Djurgården. Tillsammans förespråkar vi en mängd kloka färdsätt att ta sig hit, men problemet är att de inte räcker till när vi har som flest besökare. Den nya färjan blev vårt bidrag sade Camilla Zedendahl , vd på Kungliga Djurgårdens intressenter
Initiativet till gratisfärjan togs av Gröna Lund, Pop House, Liljevalchs, Vasamuseet, Skansen och Stromma tillsammans med Kungliga Djurgårdens förvaltning. Dessa sju aktörer stod även för finansieringen av de sammanlagt 1 440 turerna.

– Detta var ett välkommet tlllskott för resor, mänskligt liv och rörelse i Stockholmstrafiken. Ett tillskott som vi var väldigt glada över att se bli verklighet. Och vi behöver fler initiativ vid sidan av den ordinarie kollektivtrafiken. Vi behöver fler att sådana samarbeten och inslag i en växande Stockholmsregion, sade Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL i samband med trafikstarten.

Diskussionen fortsätter och behovet återuppstår 2022

Initiativet var ett sätt att peka på det behov som finns. Färjan fylldes av passagerare och avlastade även på ett välbehövligt sätt annan trafik på sträckan. Efter nedgången under sommaren 2020 och den förväntade nedgången 2021 till följd av pandemin kommer behovet om förstärkt kollektivtrafik att åter stå i centrum 2022. Därför fortsätter dialogen kontinuerligt.


Kungliga Djurgårdens Intressenter arbetar med en långsiktigt hållbar utveckling av Djurgården som besöksmål utifrån gemensamma värderingar. Djurgården är viktig för såväl stockholmare som turister och besöksnäringen i stort.

– ”Gratisfärjan till Djurgården” kördes av M/S Djurgården 4 och M/S Djurgården 7 och finansierades gemensamt av Gröna Lund, Pop House, Liljevalchs, Vasamuseet, Skansen, Stromma samt Kungliga Djurgårdens förvaltning. De båda färjarna har plats för 98 gäster vardera. Under perioden 28 juni till 28 juli trafikerade färjorna sträckan Nybroplan–Allmänna Gränd på Djurgården

Gratisfärjan är resultatet av ett lokalt samarbete (17.17)

Gratisfärjan bidrar till allmänna transportmedel (11.2)