När vi pratar om planer för Hasselbackens utveckling, påminns jag om en gammal reklambild jag fotade för många år sedan. Och jag tänker på hur aktuell den åter är. Restriktionerna har lättat, vi får åter mötas och Hasselbacken har ambitionen att gå från konferensanläggning till den mötesplats man en gång var. Att åter bli ett nöjespalats.

Vad hade vi haft kvar?
En restaurang som Hasselbacken som etablerades på 1700-talet har mycket att berätta. Som när Strindberg satt modell för Bellmanstatyn, om sju fasliga bränder, om alla gäster, om alla fester, om all god mat, och förstås om när Hasselbackspotatisen skapades.
En sak är säker, det hade inte funnits ett Hasselbacken att besöka idag om det inte funnits människor som vågat satsa, bygga nytt och utveckla genom århundradena.
Nytt kapitel
Nu skrivs ett nytt kapitel och 2022 satsar man alltså igen – denna gång är det Pop House och 3E Entertainment som har planer för Hasselbacken ca 260 år efter starten. Ingmari Pagenkemper beskriver visionen i dagens DN ”Oavsett om det har varit midsommarafton, påskafton eller någon annan högtid har folk samlats här för att fira och det vill vi ta tillbaka.”

Spännande tycker jag. Och jag håller med. Djurgården är fantastiskt och vi ska upprätthålla traditionen av att ständigt utvecklas. Addera nya årsringar till de gamla – och åter öppna våra dörrar och välkomna alla hit på fest.
Det är dags att hoppa upp ur soffan, att ses och våga satsa framåt.
Tack till alla er som i denna tid har modet att satsa på Hasselbacken.
Camilla Zedendahl, vd
Kungliga Djurgårdens Intressenter
